Nowy kierunek studiów: Badanie i projektowanie gier

Za niespełna dwa miesiące rozpocznie się rekrutacja na studia na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Uczelnia przygotowuje kilka nowych kierunków studiów, a jednym z nich jest badanie i projektowanie gier.

W zeszłym roku minęła dekada od uruchomienia kierunku humanistyka drugiej generacji na UKW. Jego profil cały czas ewoluował tak jak zmienia się dziś cyfrowy świat. Największa zmiana rozpoczyna się właśnie teraz, bo kierunek ten będzie wygaszany, a w jego miejsce UKW proponuje badanie i projektowanie gier. Czym będzie różnił się nowy kierunek od swojego pierwowzoru?

- Branża gier i powiązane technologie należą do jednej z najbardziej dynamicznych dziedzin współczesnego świata. W ciągu dekady istnienia humanistyki drugiej generacji, przeprowadzono tak wiele ewolucyjnych zmian, że przyszedł moment, aby wyraźnie zaznaczyć tę diametralną zmianę całokształtu poprzez definitywną zamianę dawnej humanistyki 2.0 na badanie i projektowanie gier. Faktycznie, obecnie kierunek kładzie nacisk przede wszystkim na media interaktywne we wszelkich swych formach, ale przede wszystkim gry cyfrowe. Dodatkowo, znacznie wzrósł zakres dydaktyki w języku angielskim, stanowiącym lingua franca branży. Być może największą jednak zmianą jest równoległe utworzenie studiów II stopnia, gdzie studenci pragnący skoncentrować się na badaniu gier będą mogli zgłębiać swoją wiedzę, stawiając pierwsze kroki na ścieżce kariery naukowej groznawcy – wyjaśnia jeden z twórców nowego kierunku, dr Jakub Majewski z Wydziału Nauk o Kulturze UKW.

Nowy kierunek będzie skupiał się na trzech obszarach – gra analogowych, cyfrowych i badaniach gier. Takie podejście do tworzenia programu studiów pozwoli absolwentom na rozpoczęcie pracy w dużych korporacjach gamingowych, wydawnictwach, jak i mniejszych firmach oraz stowarzyszeniach zajmujących się przygotowaniem gier miejskich. W Bydgoszczy nie brakuje firm z tej branży, dlatego studenci często podejmują pracę już w trakcie studiów.

- Od niemal samego początku, chlubą humanistyki drugiej generacji była bardzo wysoka zatrudnialność w branży gier. Naszych absolwentów można znaleźć dziś nie tylko w polskich firmach, ale również w największych międzynarodowych gigantach – ale wielu też tworzyło i tworzy własne firmy. Zmiany które regularnie wdrażamy w zakresie studiów i poznawanych technologii zapewniają utrzymanie się wysokiej zatrudnialności i dobrą renomę naszych absolwentów. Uzupełnienie oferty o studia magisterskie zaś otwiera dodatkową ścieżkę kariery naukowej – dodaje dr Majewski.

Badanie i projektowanie będzie dostępne na studiach I i II stopnia, dzięki czemu studenci innych kierunków już od października będą mogli wybrać studia magisterskie.

Rekrutacja na studia na UKW rusza 10 czerwca. Więcej szczegółów można znaleźć na portalu rekrutacyjnym UKW.